Sivut

lauantai 12. toukokuuta 2012

Ensimmäinen painos meni!

Suuren suosion vuoksi otan ensi viikolla Surun virsistä toisen painoksen. Ensimmäisen painoksen viimeinen kappale livahti juuri kirjekuoreen. Kun päältä ottivat ystävät, sukulaiset, kylänmiehet ja Kansalliskirjasto niin runoteokselle laaja neljänkymmenen kappaleen painos kului nopeasti ohkaiseksi ja pois. Mietin, että jos kymmenen tilausta tulee niin on jo paljon. Saavutin tavoitteeni!

Noin neljätoista, ehkä kolmetoista tilausta on tullut. Ja sopii tilata yhä jos siltä tuntuu. Ulkomaillekin on mennyt. Vaimo puolestaan meni lentokentälle, Turun kv.:lle, olin saatilla, ja päätin kotiin tultuani mennä sähköpostiin, kello on nyt 6.14 lauantaiaamuna, ja sähköpostissa pyydettiin kappaletta Runon virsiä. Kunhan jostakin löydän postimerkin, vien kirjeen postilootaan.

Sanotaan, ettei runous ole suosittua. Paskapuhetta. Torstaina oli väki hurmoksessa Turun Linnankatu 14:ssä ja minä joudun ottamaan toisen painoksen runoteoksestani Surun virsiä. Alan ymmärtää, miltä Heli Laaksosesta tuntuu. Mitä monetaariin tulee, niin runokustantaminen rikastuttaa. Runoilijat taas asuvat hienostoalueilla, esim. Turussa Hannunniitussa ja Lausteella, ja heillä on varaa ostaa sukkahousuja vaimojensa lisäksi myös itselleen.

Tietenkin tässä henkilökohtainen yhteiskuntavastuu korostuu, kun on merkittävä kansakunnan jäsen. Joudun jatkossa äänestämään vihreitä tai kokoomusta. Ei voi mitään.

Ei edes väsytä kun ensimmäinen painos meni. Nyt tiedän, miltä Jari Tervosta tuntuu. Minäkin harmittelen, etten ole käynyt armeijaa ja olen huolestunut rasismista. En minä oikeasti ole huolestunut rasismista, mutta teeskentelen huolestunutta kun niin kuuluu nyt olla. Itse asiassa en välitä kuin läskistä perseestäni. Olen huolestunut läskistä perseestäni. Jari Tervohan näyttää ihan leskikuningatar Elisabethilta.

Lueskelin pari päivää sitten K. Kontion raporttiromaania (keksin luonnehdinnan itse) Kausi helvetissä, missä Turkka kehottaa menemään henkilökohtaisuuksiin. Porhoja kohtaan on oltava henkilökohtainen. Taidan katsoa nyt, mitä Turkka sanoi neljä vuotta sitten Levengoodin haastattelussa, joka löytyy Elävästä Arkistosta. Olen niitä harvoja, jotka uskaltavat vuonna 2012 sanoa pitävänsä Jouko Turkasta ja hänen asenteestaan. Jälleen kerran olen edellä aikaani ja jäljessä. Sitä nimitetään rehellisyydeksi.


9 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Opettele nyt merkittävänä kirjallisena henkilönä myös oikeat baaritiskirepliikit: "Minä olen Sami Liuhto, kuka vittu sinä olet?" tai "Minä olen Sami Liuhto, sinä et!"

Anonyymi kirjoitti...

Niin ja sitten oli tietysti vielä tämä: "Minä olen runoilija Sami Liuhto, vahinko että te ette ole runoilija Sami Liuhto!"

Anonyymi kirjoitti...

Baaritiskillä tulee keskustelu aloittaa tietenkin: "Etsä tiedä kuka MÄ oon?" Sitten jatkona käyvät nuo.

Ht

Sami Liuhto kirjoitti...

Otan nämä ohjeet onkeeni ja aion avata näillä sanoin keskusteluni, kun vaimo tulee maanantaiaamuna kotiin.

Eli ensin:

"Etsä tiedä kuka MÄ oon?"

Sitten:

"Minä olen Sami Liuhto, kuka vittu sinä olet?"

Yhä:

"Minä olen Sami Liuhto, sinä et!"

Lopuksi:

"Minä olen runoilija Sami Liuhto, vahinko että te ette ole runoilija Sami Liuhto!"

Tästähän saa numeron seuraavalle keikalle.

Anonyymi kirjoitti...

Tervo ei kyllä ole koskaan kysynyt keneltäkään "Etsä tiedä kuka MÄ oon?"

Merkittävä kirjallinen henkilö ei koskaan kysy tuollaista.

Sami Liuhto kirjoitti...

Jari Tervo kysyy:

"Minä olen Jari Tervo, kuka vittu sinä olet?"

Taksikuskille hän kertoo olevansa Arto Paasilinna. Joka tapauksessa taksin syväpuhdistuslaskun maksaa WSOY, kuka sitten olikaan taksissa.

Heikki Turunen tosin sanoi Sofi Oksaselle:

"Sun ainoo hommas on kantaa mulle viinaa."

Sofi oli varmaan aika närkästynyt.

Anonyymi kirjoitti...

Sanoi se Heikki jotain muutakin Sofille ennen tuota, mutta sitä tuskin voi täällä internetissä toistaa...

Sami Liuhto kirjoitti...

Niin sano. Viittasi virolaisten (ja venäläisten) kansalliseen ominaisuuteen. Sensuroin hieman. Sensurointia Sofi vastustaa. Se on Sofin valinta.

Virolainen kirjabordelli: Sofin valinta.

Sami Liuhto kirjoitti...

Voi helkutti,

tuosta Sofin valinnasta voi jo joku hermostua.

Tuli mieleen, että Sofi Oksasen kustantamon nimi voisi olla Sofin valinta.

Minua niin tolkuttomasti ärsytti, kun Oksanen siteerasi väärin Kirstin palstan kysymystä, missä udeltiin miksi virolaiset JA VENÄLÄISET naiset ovat huoria. Sofi Oksanen ei virkannut Stalinin lehmissä venäläisistä mitään. Kysyin asiaa Oksaselta Parnasson kommenttiosastosa, muttei vastannut mitään, jos edes huomasi kysymystäni.

Sofin lehmät. Sofistus. Mikä sen uuden opuksen nimi oli?

Baby Sofi. Sofi Jane. Sofi Sofi.