Sivut

perjantai 26. heinäkuuta 2013

mitä ihmiset "ajattelevat"


Aina ja iankaiken jaksetaankin runoilijalta, kirjailijalta, taiteilijalta kysellä, että tekeekö hän töitä eli laiskottelee sika saatana. Näille runkkareille kehotan tutustumista seuraaviin blogeihin:

Hannu Helinin Work in Progress

Sven Laakson Käymälä

Janne Kortteisen blogi, joka ei näytä nyt olevan saatavilla.

On niitä muitakin. Mutta näitä seuraan. Ed. mainituilla ei myöskään ole juuri mitään suodatinta vaan he suoltavat julkiselle työpöydällensä ihan mitä tahansa.

7 kommenttia:

Teemu H kirjoitti...

Kyllä nyt niin mieleni pahoitin, kun et minun blogiani lue. Mutta ollakseni rehellinen: ei sitä lue kukaan muukaan. Joten oikeastaan kiitän rehellisyydestä.

Sami Liuhto kirjoitti...

Luen mää sun blogia. Muttei sun blogi oo sellanen työpaja niinkun nää mainittemani. Pösilö. Hymiö.

Teemu H kirjoitti...

S'oon muuten totta - ei se oo työpaja. Joskus m'oon pannut sinne runoja, mutta mä luulen, että ihmiset pelkää niitä. En pannut enää. Niitä runoja, sinne.

Hottinen kirjoitti...

Minäkin joskus lueskelen blogiasi, Teemu. Mutta kun siellä on nykyään se tyhmä vaatimus, että nimi ja osoite, ennen kuin voi kommentoida, ei paljon huvita sanoa mitään. Noin periaatteesta. Vähän kuin joku turvatarkastaja siinä ovella seisoisi. Vastustan!

Sami Liuhto kirjoitti...

Roskapostia estää turvatarkastus. Muttei sitä ainakaan tähän blogiin paljon tule. Anonyymit ei haittaa. Mutta luulen että anonyyminvihaajat ei tunne kunnolla netin anonyymistä luonnetta, eikö nää vanhat keskusteluryhmät ollut anonyymejä, en ole varma, mutta keskustelupalstoilla se on sääntö ja sellainen sääntö, ettei anonyymiä saa paljastaa. Voin kuvitella miten se ahdistaa näitä systeemin orjia, kansakuntamme moraalisia majakoita. Hei, olen PEN-aktiivi, mulla on blogissa kaikki estot päällä. Tuskin näille penisteille paskapostia paljon tulee, ei tule mullekaan vaikka oon aukonut päätäni ihan kiitettävästi. Joku katkeroitunut ei-edes-exä enintään käy paikalla. Lisäksi nää kaameet anonyymit on kilttrjä mulle. Kai nyt kun oon kiltti niille. Olen anonyymien perseennuolija. Pimeessä koen kokea kieltäni kohdistaa...

Hottinen kirjoitti...

Suunnilleen noin minäkin ajattelen. Periaatteellisesti, ellen peräti ohjelmallisesti, tahdon siksi liidellä anonyyminä. Uskon, että näennäinen nimettömyys (ei minua käytännössä haittaa, jos joku tietää, "kuka olen", so. nimeni) avartaa keskustelurooliakin. Niin puhuja ei vain tuota nimensä tavaramerkkiä. Silloin voi syntyä kiinnostavaa kommunikointia.

Outoa kyllä sinun "oma" nimesi ei paljon haittaa sinun puhumisiasi. Tai siltä minusta näyttää. Joko Sami Liuhto alkaa olla jo puolifiktiivinen olento tai sitten reaalimaailman minäsi elää niin erillään enimmistä ihmisistä, ettei paljon haittaa.

Hupaisaa muuten seurata, millä perusteella kukakin blogisti kieltää anonyymit kommentit tai jättää julkaisematta ikävät viestit. Jopa Kemppinen on nyt - suosionsa hiivuttua - päättänyt jättää julkaisematta pöhköimmät lällättelijät. Pöhköjen vieressä kun voi itsekin näyttää vähän pöhköltä. Melenderilläkin oli aikoinaan jokin outo selitys (ettei saa kunnianloukkaussyytettä, kun jotakuta toista pilkataan tms.) sille, miksi tahtoi kommentteihin nimet. Vieläkään en ole antanut sitä anteeksi. Ja vaikka siinä blogissa tilanne on muuttunut, ikinä koskaan milloinkaan en enää suostu enkä kykene nimettömäksi siellä. Värisyttävän traagista kyllä.

Sami Liuhto kirjoitti...

Kyllä se kiinnostaa, kuka sielllä anonyyminä luuraa, mutta antaa kiinnostaa ihan rauhassa. Näin sanon itselleni. Kommentintarkastajien psykopatologiassa on huomattava, että he ovat hallitsijoiden puolella, ainakin nyt, ehkä varhemminkin. En minä voi pitää toisinajattelijana WSOYn kirjailijaa, en vain voi. Tästä olen pilkannut Melenderiä, tietenkin tahdittomasti, mutta kun kukaan ei näytä huomaavan ilmeistä tai ei ainakaan sano mitään. Ei se ole kirjailijan vika, jos hänen annetaan laskea tasoaan, kun vastaanotto on heikkoa. Tähän kuuluu paljon muutakin. Esim. se oma ongelmansa joka on nimeltään Sofi Oksasen kohtelu. Ja katsokaapa ketä nämä kritisoivat, eivät nämä oman kurjallisen tallinsa heiniin tietenkään virtso. Kirjallisen. Jätän tuon virheen. Tai se, miten ainaisen hankalaa on sanoa Savukeitaan taittovirheistä. Enkä edes syytä Hytöstä, sanonpahan että paristi on mennyt pieleen. Toivon hänelle voimia ja menestystä. Siunausta.

Piies. Tämän kommentin tiimoilta keskustelen vain julkisesti, en sähköpostitse.