No niin, Kerberos (01 / 2013) saapui. Koska lupasin panna siinä olevan kirjoitukseni näytteille blogiini, panen sen näytteille blogiini. Muuten en panisi. Korjasin kaksi kirjoitusvirhettä, mutta tiedän, että siellä on vielä ainakin yksi, jonka löysin kun luin juttua (kirjallista onaniaa) autossa. Eli viitisen kirjoitusvirhettä on. Asiavirheitä enämpi.
Jutelma
rakkaudesta
eli
Reissutyössä
Oman katon alle
I
Pitkästä
aikaa luin Kalle Päätalon Iijoki-sarjaa, tarkemmalta
nimeltään Juuret Iijoen törmässä. Olin lähdössä
Pariisiin ja ajattelin että Montparnassella olisi hauska lukea
Päätaloa, kirjailijaa, joka Suomessa on lähimpänä
mielikirjailijaani Marcel Proustia. Sanotaanhan, Anssi Sinnemäki on
ilmeisesti sanonut ensimmäisenä, että Päätalo on "Selkosten
Proust" ja sitä Kalle Päätalo todella on. Hieman kuitenkin
häiritsee tämmöinen vertailu, samoin kuin se että Ranskassa
sanotaan Célineä "Katuojan Proustiksi". Mitästä paskaa
tällainen puhe on? Ehdotankin, että tästämisin puhutaan
Proustista "Salonkien Célinenä" ja "Pariisin
Päätalona".
On
hieman hakusessa, montako osaa Iijoki-sarjassa (1971-1995) on.
Perusvastaus on 25 osaa sekä yksi päälle, nimittäin jatko-osa
Pölhökanto Iijoen törmässä (1998), missä Päätalo
kertoo ajasta kun hän oli kirjailija eli ajasta vuodesta 1958
eteenpäin. Kuitenkin Iijoki-sarjassa Päätalo hyppää
vankileirivuosiensa yli (oli siellä töissä, ei vankina), koska,
niin kertoo, on kuvannut vankileirivuosiaan romaanissaan Nälkämäki
(1967), eli Nälkämäkikin voidaan liittää Iijoki-sarjaan,
sillä Iijoki-sarjassa Päätalo sanoo suoraan, että
Nälkämäen päähenkilö on hän itse. Sitten on laaja
nimikertomus kokoelmassa Kannaksen lomajuna (2001), missä
seikkailee Kalle Päätalo -niminen sotilas. Ainakin 28 osaa on tässä
kenties maailman laajimmassa omaelämäkerrallisessa kirjasarjassa.
Melkoinen projekti siis, kirja joka vuosi, mutta kirjoitti
Päätalo jo ennen Iijoki-sarjaa kirjan vuoteen.
Mitä
laajuuteen tulee, niin kustantamossa kirjoja on hieman typistetty eli
kauniisti sanottuna kustannustoimitettu. Päätalolla oli tapana
kirjoittaa vuodessa tekstiä lähemmäs tuhat liuskaa, jonka urakan
päätteeksi hän lähetti tekstin kustantamoon, missä teksti
aviteltiin painokuntoon. Iijoki-sarjan edetessä ja Päätalon
voimien huvetessa kustannustoimittajan rooli niin sanotusti korostui
ja kiire taisi jokusen kerran tulla, jotta suomalaiset saivat
syksyisen annoksensa Päätaloa. Kuitenkin kustannustoimittaminen oli
lähinnä tekstimassan lyhentämistä, kirjoitusvirheet ja yleiset
sekavuudet ovat jääneet tekstiin. Tarkoitan nyt kirjoja, jotka
kuvaavat sodanjälkeistä aikaa eli noin yhdennestätoista osasta
eteenpäin. Viimeksi lukemani Reissutyössä, joka on vuodelta
1988, on kahta oikolukukertaa vajaa eli kiire on tullut. Voisiko
niitä oikolukea nyt? Luin ensimmäisen panoksen [huom. latojalle:
voisko tämän kirj.virheen jättää?] ja ehkä myöhempiin
painoksiin on tehty korjauksia.
En
siis ole vielä lukenut Iijoki-sarjaa kokonaan. Aikanaan
aloitin Kunnan jauhoista, kolmannesta osasta, kun sitä
kehuttiin, että siitä kannattaisi aloittaa. Kirja teki aikalaisen
vaikutuksen ja jatkoin seuraavaan osaan eli Täyteen tuntirahaan.
Sitten luin ensimmäisen osan Huonemiehen pojan, mutta
hätäilevänä luonteena hyppäsin toisen osan Tammetun virran
yli ja siirryin kuudenteen osaan Nuoruuden savotoihin. Mutta
on minulta Nouseva maakin (1985) jäänyt välistä. Varmaan
luen nämä väliin jääneet jahka olen lukenut muut osat.
Kunnan
jauhot ja Täysi tuntiraha ovat romaanipari, kertomus
Kalle Päätalon isän mielisairaudesta ja siitä miten mielisairaus
syöksi Kalle Päätalon perheen kurjuuteen, kunnan holhokeiksi,
jauholappuperheeksi. Täyden tuntirahan lopussa isä-Herkko
paranee, eikä ole millänsäkään, eikä asiasta ole isän kuulten
puhuttu ainakaan vuoteen 1950 mennessä, missä kohdassa kertomusta
olen, eikä hänkään ole maininnut hulluudestaan. Suomalainen mies
ei tosiaan puhu eikä pussaa, rakkaudesta Herkko ei tahtonut
kuullakaan, etenkään sanasta. Se olisi ollut läyryämistä.
Romaanipareja
Iijoki-sarjassa on muitakin. Oikeastaan ei olisi liioittelua
sanoa, että Iijoki-sarja koostuu romaanipareista. Vaikkapa
nyt lueskelen romaaniparia Reissutyössä ja Oman katon
alle (1989), kertomusta ajasta, jolloin Päätalo on valmistunut
rakennusmestariksi ja rakennusmiesten sanassa nostaa ensimmäisiä
rakennuksiaan, muurejaan. Jälkimmäisessä romaanissa hän
nostaa myös oman talonsa. Ja siinä ohessa tappelee Laina-vaimonsa
kanssa. Suomalainen mies on kyllä varsinainen epeli ja koska ainakin
muodollisesti kuulun suomalaisten miesten säätyyn, katson
soveliaaksi hieman arvostellakin tätä jantteria. Naiset hoitakoon
kritiikkinsä itse, itsekritiikkinsä. Siinä riittääkin työmaata,
johon ei ole vielä edes perusmonttua kaivettu. Joka
tapauksessa Iijoki-sarjan Kalle Päätalo, joka muistuttaa
kirjailijaa itseään, on tämän tästä sotkemassa kattilakuntansa
asioita, vaikka luulisi ettei mitään sotkettavaa olisi.
Iijoki-sarjan Kallea voisi luonnehtia ongelmakeskeiseksi
ihmiseksi.
Kallella
kun oli sellainen, etteivät hänestä kotikylän Jokijärven eivätkä
lähikylän Tyrämäen tytöt oikein tykänneet. Tai näin Kalle
kuvitteli. Kuitenkin Kalle jo ennen sotia, nuorena miehenä, niitti
hyvää satoa Turpeisenjärven heinäneitien (tarkemmin sanottuna
heinäjätkien, sillä naisistakin puhutaan heinänteon
yhteydessä jätkinä) seassa ja sota-aikana Kalle oli naistenmies
par excellance. Hän oli niin sanotuilla kirjesotasilla
useammankin naisen, tytön, kanssa ja yhdestä sukeutui sittemmin
hänelle vaimokin. Haavat, jotka olivat viiltyneet poikaiässä,
eivät kuitenkaan aivan heti umpeutuneet, liekö koskaan. Vaikuttaa
siltä, että Kalle viihtyi naisten seurassa elämänsä loppuun
saakka liiankin hyvin. Siis tämä Kalle, joka oli jo
kirjailija-Kalle, rakennusmestari Kalle Päätalo, syntynyt
Taivalkosken Jokijärvellä 11. marraskuuta 1919 ja kuollut
Tampereella 20. marraskuuta 2000, entinen kunnanelätti, joka päätti
näyttää että hänestäkin on mieheksi, että hänestä on täyteen
tuntirahaan.
Kallesta
tuli ryskätyöntekijä, sillä isokokoisena miehenä hän oli
erityisen hyvä voimatöissä, mutta herkästi pilasi hätäilyllään
asiansa. Kuitenkin rakennusmestarina, kolmikymppisenä miehenä, hän
osoittaa harkitsevuuttaankin ja osoituksena tästä on jo
teknillisessä koulussa Pyynikillä sujunut rakennustyömään
järjestely, vaikka Kalle muistaa korostaa olleensa teknillisessä
koulussa alle keskitason oppilas. Oikeastaan Kalle on avoin ihminen.
Hän kehuu ja moittii itseään mielellään. Kai se on
rehellisyyttä, tuota ei minkään ajan arvostamaa ominaisuutta.
Kuvaavaa
on, että että sotien alla Kalle oli parkkuulanssin kuningas, eli
repi raudalla puuta kuorettomaksi kovemmin kuin kukaan muu. Halkoja
hän teki päivässä seitsemän mottia. Se on käsittämätön
saavutus. Ja vieressä ähki isä, että poika lähetään jo
kortteeriin, isä, joka ei pitänyt vanhemman poikansa luku- ja
kirjoitusharrastuksista laisinkaan. Hirvittävällä työnteolla
poika tahtoi isältään luku- ja kirjoitusrauhan, joita ei
tietenkään saanut. Olen selaillut Pölhökantoa Iijoen törmässä
ja siellä isä menee pojan kertoman mukaan onnettomana hautaan, kun
on joutunut eläkkeelle ja poika heittäytynyt hyvästä
rakennusmestarin ammatista kirjailijaksi. Vähemmästäkin menee
elämänhalut.
II
Ne
naiset. Reissutyössä-romaania lukiessani odotin kauhulla,
milloin Kalle taas "ajautuu" vieraisiin. Olin ihmeissäni,
kun Kallelle ei tullut suhteentapaistakaan kortteeritalon kauniiksi
sanotun nuoren naisen kanssa. Sitten luin Laina Päätalon eli Helvi
Moilasen, sonni-Moilasen lesken (ent. Päätalo, os. Ojala)
haastattelun, jossa Laina-Helvi kertoi että Kallella oli ollut suhde
reissutyöpaikkansa naapurissa olleen kaupan myyjättären kanssa.
Kallelta oli jäänyt tämä kertomatta, vai liekö kustantaja
saksinut kohdat pois. Sitten aloin lukea seuraavaa romaania
(romaaneja nämä tosiaan ovat) Oman katon alle, missä Kalle
käy heittämässä jäähyväiset reissutyöpaikkaansa. Tarinassa on
kummallinen kohtaus, jossa Kalle käy kaupassa hyvästelemässä: "-
- olin tullut kauppaa hoitavan, tumman ja minua vuoden pari nuoremman
neiti-ihmisen kanssa tutuksi. Jopa pitemmälle kuin varsinaiset
ostokseni olisivat vaatineet." Jaahas, niin tutunkuuloista.
Tumma neiti ja Kalle pitelevät toisiaan kädestä ja Kalle sanoo:
"Nuo sinun sievät hymykuoppasi jäävät mieleeni." No
niin. Vaihdellaan sanoja, mitä jos elämäntilanne olisi toinen
(ettei kummankaan tarvitsisi olla toinen) ja kohtaus päättyy tähän
kappaleeseen: "Puristamme sanojemme päälle vielä hetken
toistemme käsiä."
Jäähyväiskiertueensa
lopuksi Kalle menee työkaverinsa luokse saunaan, mistä ei ole
Lainalle sanonut, jostakin käsittämättömästä syystä. Tai
syyksi Kalle kertoo sen, että Laina ei pidä viinasta, mutta kai nyt
olisi voinut Kalle sanoa, että menee työkaverinsa luokse saunaan.
Tai Kalle olisi voinut lukijoille kertoa, että Laina oli piruuntunut
siitä että Kalle oli aina niin kova hameen perään ja
reissutyömaan vieressä oli kaupassa neiti. Laina Päätalo on
haastatteluissa painottanut, että heidän avioliittonsa meni rikki
Kallen naisjuoksentelujen takia, eikä viinan, mutta viinasta yleensä
seurasi että kohta Kalle oli naisissa. Tosin on huomautettava, että
Laina on jäävi1
sanomaan, koska on osallisena
tilanteessa, mutta muistaen Lainan sanomiset Kallen kertomukset
aukeavat aivan uuteen suuntaan, sellaiseen suuntaan, ettei Lainaa
enää pidä kotihirviönä, kauhistuttavana päällepäsmärinä.
Kai nyt vaimoa ärsyttää, kun ukko käy vieraissa? Sanoisin vaimon
tunnetta hyvinkin luonnolliseksi.
Työkaverinsa
luona Kalle ihmettelee, ettei työkaverin vaimo ole millänsäkään
kun miehensä juo. Mutta miksi olisi, jos ja kun ukko ei kännissä
ole vieraisiin menossa. Sympatiseeraan Lainaa niin kuin Kalleakin.
Mutta oliko Laina Kalle elämän rakkaus? En ole aivan varma, tosin
en osaa sanoa kuka sellainen olisi. Ei kuitenkaan Anni. Sylvi
Vesasto? Simosen tyttö? Oma äiti Kallen elämän rakkaus taisi
olla. Joka tapauksessa Kalle ja työkaverinsa saunovat ja
viinottelevat ja lopulta Kalle äkkää, että jotenkin olisi kotiin
päästävä mutta julkiset kulkuvälineet ovat jo menneet. Työkaveri
onneksi muistaa, että paikallisella seurojentalontapaisella on
Tampereen Nekalan Siirtolapuutarhayhdistyksen iltamat ja
nekalalaisten kyydissä Kalle kenties pääsisi kotiin. Lähdetään
kysymään. Paikan päällä paikalliset ovat ärtyneitä
nekalalaisille ja tappelua tahdotaan, ilmeisesti se, että
kaupunkilaiset ovat tulleet maaseudulle on tavannut paikallisten
säkin pohjan ("Nuuskikaa vittua, Nekalan puutarhurit! Kosto
elää...!"). Hyvin perinteistä menoa siis. Mutta Kallelle
järjestyy kyyti ja Kalle nousee kuorma-auton lavalle matkustajien
koppiin, kojuun. Lähdetään matkaan mutta nopeasti päädytään
maalaisjullien kivisateeseen ja kivi osuu Kallelle tuntemattomaksi
jäävää naista poskeen ja naisen on päästävä nopeasti
sairaalaan. Käy niin että Kalle päätyy naisen kanssa samaan
Tampereelle menevään taksiin. Kalle maksaa sairaalalla taksin ja
nainen sanoo maksavansa takaisin. Kalle lähtee sairaalalta kävellen
kotiin.
Kotona
odottaa Laina lievästi sanottuna vihaisena ja epäilee Kallen olleen
naisissa. Kalle voisi nyt kertoa, mitä tapahtui, että hän itse
asiassa oli loppuillasta toiminut hyvinkin miehekkäästi, kun oli
saattanut loukkaantuneen naisen taksiin ja maksanut taksin, mutta
Kallepa jättää sankariosuutensa kertomatta, mikä onkin
masokistille luontevaa toimintaa. Vielä luontevampaa on, että
Kallen taskuun on jäänyt naisen verinen nenäliina jonka Laina
löytää. Yritä siinä sitten selittää, mitä kaikkea illalla oli
tapahtunut, etenkin loppuillasta. Kalle kuitenkin sanoo, että nainen
on luvannut maksaa taksirahan Kallelle, joten se tulee todistamaan
Kallen puhuneen totta. Eikähän se mitään maksanut. Kuitenkin
maanantaiaamuna uudelle työmaalle mennessä lauantai-illan
saunaisäntä tulee hänkin uudelle työmaalle ja alkuunsa kertoo
mitä kummaa mestarin kanssa oli sattunut pyhänseutuna. Kuulemassa
on myös Kallen ystävä Ilmari Vouvila, joka sattumoisin on kuullut
myös Lainan ja Kallen edellisen riidan, koska Ilmari ja
Maria-rouvansa ovat vastikään muuttaneet Kallen ja Lainan luokse
Kuusisten yläkertaan. Eli Ilmari saa nyt tietää Kallen puhuneen
totta. Tässäpä ratkaisu Kallen pulmaan! Ilmari voi kertoa Lainalle
että asiaa Kalle puhui, kerrankin. Muttei se sovi, pulman ratkaisu,
se vain osoittaisi että Kalle on tossun alla (mutta millä lailla?)
ja muutenkin olisi liian helppoa. Ei Ilmari siis voi mitään
Lainalle sanoa. Sanoiko vaimolleen Mariallekaan? Ei vielä ole
sanonut, kun olen sivulla 380 Kalle Päätalon romaania Oman katon
alle. Siis tällaista kommunikaatiota ja kommunikaatiopulmia,
hyvin itseaiheutettuja.
III
Paremmin
kuin vaimonsa kanssa Kalle tulee toimeen kaveriensa kanssa, jotka
ovat ensin työkavereita ja sitten kavereita, tai toisinpäin. Ja
alussa on ollut aseveljeys.
Nämä
aseveljet auttavat toisiaan, miestä mäessä, kaveria ei todellakaan
jätetä. He ovat olleet vuosikausia sodassa ja tuntevat luonnollista
yhteenkuuluvuutta, akkaväki jää siinä hieman sivummalle vaikka
lottia olisivat olleetkin. Tosin Kallea voisi sanoa koiraslotaksi,
tämä kun palveli muonitushommissa, mutta kerkisi sentään
haavoittua Vienan korvessa vaikeasti.
Lukiessani
Päätaloa minulla on tippa linssissä tämän tästä. Hemingway
sanoi kirjailijan tehtäväksi tunteiden aiheuttamisen ja Päätaloa
lukiessa ainakin minulla tunteet ovat jatkuvasti pinnassa. Kaikilla
ei näin ilmeisesti ole. Olen kuullut sellaisista ihmisistä, jotka
ovat lukeneet Sodan ja rauhan vailla mielenliikutuksia,
ylipäänsä eivät koe tunteita lukiessaan. Varmaan kiva elämä
muutenkin. Sellainen asiallinen. Lukevat esseistiikkaa, aforistiikkaa
ja kevytmodernistista runoutta.
Aseveljeyteen
Iijoki-sarjassa viitataan taajaan. Puheet kiertyvät
sotakokemuksiin nopeasti ja yhteenkuuluvuutta syntyy. Me, jotka
onneksi emme sodassa ole olleet, emme ymmärrä tästä mitään.
Sodassa olleiden karmeat kokemukset vievät toiveen sotaanpääsystä,
sankarikuolemasta. Vieläkin sodasta on traumaa, sotijoiden lapset ja
lapsenlapset toipuvat menneiden sukupolvien välittämistä
traumoista kukin tavallaan. Olen kahden lotan ja kahden sotilaan
lapsenlapsi, enkä kaipaa sotaa. Lukiessani Päätalon kertomusta
siitä, miten Suomea jälleenrakennettiin, toivon, ettei samaan
milloinkaan jouduta uudelleen. Suuri osa ihmisistä oli psyykkisesti
ja fyysisesti aivan rikki, evakot piti asuttaa, rintamamiehille saada
tontti ja vähän joka paikassa sotaa jatkettiin niin mielissä kuin
teoissakin. Päihdeongelmaa riitti ja promiskuiteetti kukoisti.
Päätalo kuvaa tätä ja vielä omakohtaisesti.
Onneksi
oli aseveljeys. Päätalon kuvaus on hyvin kaunista hänen kertoessa
siitä miten ystävät auttoivat häntä rakentamaan Kirvestien
talon. Vouvila, jota Päätalo auttaa kirvesmieheksi, on Päätalon
armeijakaveri, ja Vouvila on Kirvestiellä (hyvin soveltuva tiennimi
ja kaiken lisäksi ns. todellinen, Kirvestie 22 on tarkka osoite,
löytää helposti kun menee Viinikan kautta) töissä. Lisäksi
Vouvila vaimoineen asuu, kuten kerrottu, Kallen ja Lainan kanssa
Kuusisten yläkerrassa, kun Kuusisen Alli ehdotti, että asuntoa
etsivät Ilmari ja Maria tulevat yläkertaan hekin asumaan. Janne
Mäkitörmään Kalle on tutustunut työmaalla ja ystävystynyt ja
nyt Janne opettaa Vouvilaa kirvesmiehen taitoon. Varhemmin Janne on
puskenut Kallea kirvesmiehen uralle. Tätä on lähimmäisestä
välittäminen.
Kirvestien
talon betonitöissä Aku, automies, kieltäytyy palkasta. Dialogi on
hurja:
"- Sovittiin poikain kanssa, että vain minä perin pensarahaa. Miestyöt ovat talkootouhuja.- Ei helevetissä! Kauhea työ ja lauvantain iltapäivä...- - -- Sotien jälkeen on eletty asevelihengen ja talkoitten aikaa. Ja olet, niin kuin olen itsekin, vielä sotainvaliidi."
Kalle
lopettaa kuvauksensa: "Osaan vain kiitellä Akua ja apupoikia.
Etenkin jäyhän Akun sanat ja käytös liikuttavat sisintäni."
Jokainen vähänkin terve ihminen tässä liikuttuu, mutta
uuskritiikki ei jotenkin tavoita tätä, saa otetta, kun kohtauksessa
mennään raameista sisään ihmisen sieluun.
Iijoki-sarjassa
puhutaan siitä, mitä on olla mies, mitä on miehisyys.
Iijoki-sarjan mukaan mies on luotettava, ahkera ja hoitaa omat
asiansa. Päähenkilö on ahkera mutta muuten jää vähän vajaaksi.
Tai tarkemmin sanottuna päähenkilö on työhullu (on hän
yllytyshullukin). Kuitenkin päähenkilö tietää millainen hänenkin
pitäisi olla ja harmittelee kun ei oikein pysty standardeihin tai
ainakin kertoo toilailuistaan kiitettävän avoimesti. Tai jää sitä
päähenkilöltä kertomattakin, mutta silti kerrotaan hyvin paljon,
eikä päähenkilö väitä olevansa mikään ihannemies paitsi sen
yhden asian eli työnteon suhteen, vaikka on siinäkin vähän
hosuja.
Luotettavuuden
osalta päähenkilö onnistuu suhteessa miespuolisiin kavereihinsa ja
ylipäänsä tulee toimeen miesten kanssa. Jo ensimmäisellä
mestaroimallaan työmaalla hän ottaa asenteekseen, että auttaa
sellaisia sekatyömiehiä eteenpäin, joiden katsoo voivan kehittyä
ammattimiehiksi. Samoin hän toimii armeijakaverinsa Vouvilankin
osalta. Hän kokee tässä velvoituksen. Hän on saanut kirvesmiehen
oppia ja kannustaa mielellään työmiehiä samalle alalle, mutta
eräästä hiljaisesta ja työteliäästä Kalarannasta hän on
päättänyt tehdä sementtimiehen: "Olin nyt itse
rakennusmestariksi kohonneena alkanut yleensä tuntea myötätuntoa
yritteliäitä maalaispoikia kohtaan. Tällainen tunne minussa oli
herännyt ehkä kaikista voimakkaimpana Kalarantaa kohtaan. Olen
aikonut hänestä kouluttaa mahdollisimman pian ammattimiehen. Tiesin
jo ammattinkin: sementtimiehen..." Mennyt aikamuoto vaihtuu
selostuksessa tämänhetkiseen ja sitten alkaakin kohtaus, dialogi,
missä esiintyy myös Kalaranta. Tämä poeettinen järjestely
toistuu Iijoki-sarjassa. Väliin päähenkilö vaipuu
mietteisiin ja sitten jatketaan betonointia. Järjestely on toisinaan
hieman kulmikas.
Iijoki-sarjasta
olisi helposti voinut hioa särmät pois, siis kirjoitusvirheet ja
kerronnalliset kulmikkuudet. Muttei ollut aikaa. Ja tuli työ
tehdyksi vaikka vähän hosumalla ainakin ne sodanjälkeistä aikaa
kuvaavat osat jotka olen lukenut. Silti koko ajan voi lukea
mestariteosta. Ja on niitä oikolukuongelmia modernien rääkyjienkin
kirjoissa, ei sillä, lisäksi rääkyjiltä tuppaa puuttumaan
sisältöäkin. Heillä kun ei rehellisyys riitä. Ei se meillä
kenelläkään riitä. Puhumme vain, tekoja meillä ei ole. Miehiset
miehet ovat kadonneet. Joko mies on känninen sika tai sänkipartainen
pinonpolttaja, joka "ymmärtää" naisia ja "vastustaa"
"patriarkaalisia rakenteita" ja luikkii pakoon kun pitäisi
ottaa vastuu eli pitää naisesta huolta. Nämä ovat vaihtoehdot ja
vaihtoehdot ovat ääripäät. Rehtiä miehistä miestä harvemmin
tapaa. Olemme selittelijöitä eli valehtelijoita, jotka eivät osaa
myöntää virheitään ja koska koko elämämme on virhe niin
hankalaksi menee. Joko olemme viher-vasemmistolaisia tai
perussuomalaisia. Onpa kivat vaihtoehdot. Joko lennämme ympäri
maailmaa kertomassa otsonikehän rei'istymisestä tai vihaamme
pakolaista ja käymme etsimässä Kannakselta isovanhempiemme mökin
kivijalkaa. Ei jumalauta järjen hiventä ole elämässämme. Emmekä
häpeä tätä ja sääli on sairautta, mitä sääli nimenomaan ei
ole, sillä sääli on terveyttä, hyvä tunne, ohjaamassa
lähimmäisenrakkauteen.
Isovanhempamme
rakastivat lähimmäistä, edes vähän ja joskus, me olemme kokonaan
luopuneet moisesta käsitteestä ja käsitteen käytöstä. Olemme
asiallisia ja objektiivisia, emme alennu tunteidemme vietäväksi.
Tulokset ovat nähtävillä. Elämme rakkaudettomassa maailmassa.
Kalle Päätalon kuvaama maailma ei vielä ollut rakkaudeton maailma,
se ei ollut rakkaudeton sotien jälkeen, muttei se ollut rakkaudeton
sodassakaan eikä sotaa ennen. Meillä menee nyt niin hyvin, että
olemme huomanneet rakkauden turhaksi painolastiksi. Ei meillä kyllä
ole vihaakaan. Meillä ei ole mitään. Tarvitaanko pula-aika, sota,
hirvittävä luonnonkatastrofi että taas muistaisimme rakkauden?
Mitä jos tällä kertaa, toisin kuin Iijoki-sarjan Kalle
Päätalo, ottaisimme oppia erehdyksistämme, emmekä tarvitsisi joka
kerta erehdyksen uusimista, jotta edes hetken muistaisimme maailman
yksinkertaisimman ja kauneimman asian?
Häh.
1 Valter
- valtioneuvoston termipankki selittää tämän sanakumman,
jääviyden, jota myös esteellisyydeksi kutsutaan, näin:
"Esteellisyydellä tarkoitetaan sitä, että on olemassa jokin
seikka, jonka perusteella virkamiehen, tuomioistuimen jäsenen,
todistajan, asiantuntijan tai asiamiehen puolueettomuus näyttää
vaarantuvan." Tulkitsijoiden mukaan tilanne on usein sellainen,
että ko. henkilön on itse osattava jäävätä itsensä,
huomattava oma ojassa oleva lehmänsä, ja jos osaamista uupuu niin
sitten ei mahda mitään.
Verkkolähde
4 kommenttia:
Hienoa, kiitos.
Tämä oli kiva kirjoittaa. Vihjaisin Timolle, että voisin seur. kirj. Turkasta.
Kylläpä tämä oli komeata luettavaa. Syvä rauha asettui sieluuni, kun sain tällaista lukea.
Nyt minä tämän kommenttini julkaisen anonyyminä eli suorastaan käyttäjänimettömänä.
Nyt mieleni kyllä pahoittuvi.
Muutenkin ilkeillään ja sitten vielä vihjataan, että jollakulla sielu on, jollakulla ei.
On elämä raskas.
Lähetä kommentti