maanantai 1. huhtikuuta 2013

A  B  C
B  R  A
C  A  N


A  B  C  D
B  R  O  R
C  O  C  O
D  R  O  P


A  B  C  D  E
B  R  A  I  N
C  A  I  N  S
D  I  N  G  O
E  N  S  O  N


A  B  C  D  E
B  A  R  O  N
C  R  A  Z  E
D  O  Z  E  N
E  N  E  N  E


A  B  C  D  E  F
B  A  R  O  N  A
C  R  A  Z  E  S
D  O  Z  E  N  S
E  N  E  N  E  E
F  A  S  S  E  L



A  B  C  D
B  a  r  o
C  r  i  r
D  o  r  a


A  B  C  D
B  o  r  e
C  r  i  m
D  e  m  i

6 kommenttia:

Tytti kirjoitti...

Pidän tosi paljon siitä, että tässä runossa on keskellä tuo arvoituksellinen "fassel". Siitä tulee sellainen esteettinen "hätkähtäminen", josta puhuin yhdessä artikkelissa.
Sanoin arvoituksellinen, koska ensilukemalta ei näe, mistä siinä on kysymys, se on vain särö runossa. Myöhemmin kyllä selviää, että siinä on linkki siihen, mitä kyseinen sanan tarkoittaa.
Toinen esteettinen hätkähdys tulee siitä, että linkki johtaa "syvälle", johonkin toiseen maailmaan.

Hieno runo. Oletan, että sinulle linkin laittaminen oli eräänlainen käytännön pakko, ehkä jopa harmitti, että joitoi rikkomaan muodon sillä, jotta sai selitettyä, että outo sanakin on oikeasti aito sana? Tahattomasti tämä käytännön pakko toi runoon syvätason, jota et ehkä ennakoinut?

Sami Liuhto kirjoitti...

Mietin jääkiekkopomo Faselia ja sitten että onko olemassa sanaa fassel. Ja olihan sellainen ainakin jotenkuten olemassa. En samperi ennakoinut syvätasoa! Siinä on oulipolainen clinamen tai lähinnä de-clinamen sillä en ole varma olisinko keksinyt muuta ratkaisua kuin tuon fasselin. Tutkin juuri Oulipo Compendiumia ja siellä vastustetaan säännönkiertoa, tietenkin.

Tästä pääseekin 12-projektiin, josta oli Parnassossa, missä mainittiin säännönkiertämisestä. Se ei ole oulipottelua lain. Kaan. Eli jos tekee virheen, clinamenin, sen voi tehdä vain jos virheen voi myös välttää. Eli välttämättömyydestä ei voi tehdä hyvettä.

No niin. Onko periklassillinen Sator-neliö oulipolainen? Kenties ei ole, sillä "arepon" merkitys on epäselvä.

SATOR
AREPO
TENET
OPERA
ROTAS

MUUTEN, Tuo jäi capsilokki päälle esteettinen jätkähtäminen ohoh siis hätkähtäminen (on alettava pistää talteen näitä näppäinvirheitä siis nyt tuli JÄTKÄHTÄMINEN kun po. HÄTKÄHTÄMINEN) on jonkinlainen estetiikan perusta. Sitähän taide on että voi perskuta! Mun täytyy tutkia tuota sun artikkeliasi uudemman kerran.

Tytti kirjoitti...

clinamen?

soundaa tutulta, mutta voisin vannoa, että olen kuullut sanan Harold Bloomin kammottavien kirjallisuuden teoriojen yhteydessä, niissä missä se fundaa antiikin reikan oloisten henkevien termien kautta, että joku on jonkun daemon ja jotain. Tästä oli Janna Kantolan Runous Plussassa ja kai siitä on ollut muuallakin. Tunnen Oulipoa vain sen verran, että salaseuran nimi täytyy vakioelementtinä mainita aina, kun puhtaan avantgardesta. Ei väliä, liittyykö se asiaan eli ei aina mutta se täytyy mainita. Olen tuntenut leipääntymistä oulipoa kohtaan mutta tuo mitä sanoit kuulostaa yhtäkkiä siltä, että siihen kannattaa syvemmin tutustua.

Sami Liuhto kirjoitti...

Tuolla on jotain ja ulkokielisiltä sivuilta löytyy, tod.ellakin, Bloomia:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Clinamen

On Suomessakin oulipoileva salaseuransa MKS, joka on kanssa yhden sortin puulaaki vissiin. En ymmärrä mikä idea tuossa salakähmäisyydessä on, kun asia on yhteinen ja mitä yleisempi ja julkisempi niin sitä parempi. Tarjottelin joskus itseäni niille mutta eipä niitä kiinnostanut. Se on hyvä että on varaa valita. Niin minullakin.

Anonyymi kirjoitti...

Tytin hätkähdysartikkeli oli oikein hyvä.

Ht

Pitäisi lääkitä noi leikkivät lapset hiljaiseksi niin pystyisi paremmin kehittelemään hyvän kasvatuksen teoriaa.

Sami Liuhto kirjoitti...

Lapsille terkut, myös sille 18veelle!