Sivut

maanantai 19. maaliskuuta 2012

Lauantaina minua epäiltiin yks Kakeksi. Olin mielissäni epäilystä, mutta kykenin kerrankin olemaan rehellinen ja sanoin etten ole yks Kake, vain yks kako. Epäilijä oli kemiläinen. Kerran yksi torniolainen epäili minua urheilijaksi.

Juhlissa oli hauskaa, vaikka lopuksi olin liian humalassa ja käyttäydyin hölmösti. Katselin, etäältä, kahta raitista ihmistä ja päätin eilen että tahdon heidän kaltaisekseen.

Esitin myös Tapani Kinnuselle kirjoittamani runon, joka on itse asiassa muutettavat muuttaen Raymond Carverin runo "Ette tiedä mitä rakkaus on (ilta Charles Bukovskin seurassa)".


SÄ ET TIEDÄ MITÄ RUNOUS ON
(iltapäivä Tapani Kinnusen seurassa)


Sä et tiedä mitä runous on Kinnunen sanoi
mä oon 50-vuotias ja katso mua
kirjoitan yhä runoa timmiä
mulla menee huonosti mutta niin menee runoudellakin
joten homma on hanskassa ja niin pitää ollakin
runous menee mulle veriin enkä pääse siitä
mä yritän kaikkeni mutten pääse irti
mutta kyllä mä runoutta rakastan
kaikkea runoutta paitsi sitä yhtä
jonka kuoppasin
itkin sen perään
mutta niihin aikoihin oli itku herkässä
älä päästä mua näihin koviin juttuihin
alan vittuilla
voisin istua tässä Liljan patsaalla ja juoda kaljaa
sun kanssa vaikka koko iltapäivän
ja vetää kymmenen litraa
kuin vettä vaan
mut ootas kun pääsen koviin juttuihin
ja alan viskoa tuoppeja sun otsaan
heitän ketä tahansa myös mun kustantajaa
ja olen heittänytkin
mutta sä et tiedä mitä runous on
et tiedä koska et
ole koskaan rakastanut niin simppeliä se on
tämä Savukeidas on jees
ne kutsuu mua Fuck Kinnuseksi
Fuck ne sanoo pienellä äänellään
ja mä sanon tä?
mutta sä et tiedä mitä runous on
tässä mä tilitän
mut sä et kuuntele
jos runous tulisi tähän puistoon
ja pukkaisi sua perseeseen
sä et tunnistaisi sitä vaikka sanoisitkin auts ehkä
mulla oli tapana ajatella että runoillat on fuulaa
katos mä oon 50 ja tiedän mistä kana kusee
mä tiedän että ne on fuulaa
mut sanoin ittelleni Kinnunen
nälkä on pahempaa siinäs oot eikä mikään ole niin kun pitäisi
se kaveri oliko se nyt joku nuorvoimalainen
näin sen kuvan lehdessä
komea lärvi
mutta se on proffa
jessus voitko kuvitella
mutta proffa oot säkin pakosta kun et tiedä mitä runous on
tässä sitä jo ryppyilen sulle
ei enpä ole kuullutkaan hänestä
eikä se minusta
ne on kaikki murkkuja
taitaa sitä mulla olla pokkaa
olla enää enempi lukematta
näitä tyyppejä jotka tekee
uraa viidellä kuudella kirjalla
murkut
Kinnunen muija sanoo
miksi kuuntelet Led Zeppeliniä kaiket päivät
yllätys se ei voi olla
tällainenko karkea renttu
voisi digata Pink Floydia kaiket päivät
Uriah Heep Deep Purple Black Sabbath
paskat tuolla Stadissa en voisi kirjoittaa
liikaa ratikoita liian meluista
tykkään Turusta tää on mun mesta
laitan Deep Purpleni pyörimään joka aamu
ja istun koneen ääreen
sytytän sikarin ja vetelen sitä tähän tyyliin
sanon Kinnunen olet onnen poika
Kinnunen sä olet kaiken nähnyt
ja olet onnen poika
ja sininen savu leijaa pöydän yllä
ja katson ulos ikkunasta Hannunniitun Valintatalolle
ja näen ihmisten kulkevan parkkipaikalla
ja tupruttelen siggeä tähän malliin
ja pistän siggen tuhkakuppiin tähän malliin
ja huokaisen syvään
ja alan kirjoittaa
Kinnunen tämä on elämää sanon
on hyvä olla köyhä on hyvä olla peräpukamia
on hyvä olla rakastunut
mutta sä et tiedä millaista se on
sä et tiedä millaista on olla rakastunut
jos näkisit muijani tietäsit mitä tarkoitan
se heitti että tulen tänne panohommiin
se vain tiesi sen
se kertoi että tietää
paskat olen 50 ja se on vähemmän
ja me rakastetaan ja se on mustatukkainen
jessus se on komeaa
se sanoi että kynsii silmät päästäni jos tulen tänne
panohommiin
siinä teille rakkautta
mitä sä siitä tietäisit
kuules
olen tavannut linnakundeja joilla on enemmän stailia
kuin sunkaltasilla yliopistopelleillä
ja käy runoilloissa
sunkaltaset on verenimijöitä jotka tulevat tsekkaamaan
josko runoilijan sukat on likaiset
tai haisevatko kainalot
usko muhun eivät pety
mutta muistakin
että tässä puistossa on tänä iltapäivänä vain yksi runoilija
vain yksi runoilija täl pual jokkee
ehkä vain yksi oikea runoilija tässä maassa tänään
ja se olen minä
mitä sä tiedät elämästä
mitä sä tiedät mistään
ootko saanut potkut duunista
tai hakannut akkaasi
tai saanut akalta selkään
sain fudut Turun kaupunginkirjastosta viisi kertaa
erottivat ja palkkasivat taas
kolmevitosena olin niillä työllistettynä
ja sain sitten kenkää kun pöllin pipareita
mä tiedän mä oon nähnyt
olen 50 nyt ja rakastunut
pikku typykkäni sanoo
Kinnunen
ja mä sanon tä ja se sanoo
musta sä olet täys paska
ja mä sanon beibi näet lävitseni
se on ainoa nainen
ainoa tyyppi
jolta siedän sellaista
mutta sä et tiedä mitä runous on
ne kaikki palaavat luokseni lopulta
joka ikinen palaa takaisin
paitsi se josta sulle kerroin
se jonka kadotin
olimme yksissä seitsemän vuotta
juotiin aika paljon
näen raapustelijan tässä puistonpenkillä
mutta en yhtään runoilijaa
se ei mua yllätä
on täytynyt runoilla että voi rakastaa
ja sä et tiedä mitä on olla runoilija
siitä sulla kiikastaa
panes huikka
just niin tänne se pullo
kiitti
lähetääs himaan tästä
huomenna kun on äitienpäivä


Tehty Lauri Otonkosken ja Esko Virtasen Raymond Carver -suomennoksen "Ette tiedä mitä rakkaus on (ilta Charles Bukovskin seurassa)" pohjalta.

8 kommenttia:

yks Kake kirjoitti...

Minua ei ole koskaan epäilty Sami Liuhdoksi. En ole ihan varma pitäisikö siitä olla mielissään vai surullinnen, mutta se on fakta. Kemiläinen voisin olla. Minä ja Raoul Palmgren Kemin kirjastosta/ssa. Tai sitten Mika Halvari, Jope Ruonansuu ja yks Kake.

Sami Liuhto kirjoitti...

Velipoika, joka on kemiläinen, on epäillyt minua Sami Liuhdoksi. En ole ihan varma pitäisikö siitä olla mielissään vai surullinen, mutta se on fakta.

Ja on Kari Aronpurokin ollut Kemin kirjastosta/ ssa. On muuten hyvä paikka, siis Kemin kirjasto, kehotan käymään jos siellä päin liikkuu.

Luulenpa että yks Kake on Mummo muu. Mummo muu lopetti bloginsa. Se oli ikävää. Tai sitten yks Kake on Kinnunen. Ehkä molemmat. Tai sitten yks Kake on yks Kake. Tai Sauli Niinistö. Tästä porukasta yks Kake löytyy.

Anonyymi kirjoitti...

Ehkä lähden Kemin kirjastoon. Nyt olisi aikaakin, kun runonkirjoittamislakkokin on juuri alkamassa.

https://www.facebook.com/events/265663353509033/

Media on muuten täysin vaiennut tämän runolakon, vaikka se parantaa maailmaa kahdessa päivässä enemmän kuin YK ja Punainen Risti vuodessa.

yks Kake

Anonyymi kirjoitti...

mua ei muuten kukaan koskaan epäilly yhdeksi Kakeksi.

yks Kake

Sami Liuhto kirjoitti...

Osallistun tapahtumaan.

Maailmalla on päivittyvä ja tapahtumallinen luonne.

Vaimo kirjoitti...

Minä ihailen suuresti Mika Halvarin ylähuulta ja Jope Ruonansuuta ihan kokonaisuutenaan, joten toivon että he ovat Yks Kake.

Minua muuten luullaan usein Sami Liuhdon vaimoksi, mikä onkin hyvä luulo. Kemiläinen en ole, ja se tekee minut valtaosin iloiseksi.

T:Vaimo

Anonyymi kirjoitti...

Tämän runon ääneenlausuminen oli viime lauantaisten juhlien kohokohtia. Kiitos Sami!

t. Hanna

Sami Liuhto kirjoitti...

Aika kova pauhu tuolla FB:ssä ensimmäisestä esityksestä Kauko Röyhkän jälkeen, eikä viimeisestä. Olen huomattavan onnellinen siitä että osallistuin vain jälkimmäiseen.